Schadeauto’s worden vaak geïmporteerd, omdat er veel minder BPM betaald hoeft te worden over deze auto’s. Dit komt doordat deze schadeauto’s minder waard zijn, en dus hoeft er ook minder belasting betaald te worden over deze auto’s.

Personen die een schadeauto importeren zullen altijd eerste bekijken of het wel voordelig is om de auto te importeren. Hierbij kijken ze naar de belasting die betalen, en dus ook naar hoeveel belasting ze kunnen besparen door deze schadeauto’s te importeren.

De hoeveelheid belasting die betaald moet worden, is verdeeld in verschillende gradaties. Hoe meer de auto waard is, hoe meer belasting er betaald moet worden.

Schadeauto importeren

Goed laten taxeren

Het is zeker handig om goed geïnformeerd te zijn als het gaat om schadeauto’s importeren uit andere landen. Als eerste is het belangrijk om de schadeauto goed te laten taxeren door een erkend taxateur. Zo wordt de waarde op objectieve wijze bepaald, op die manier wordt de juiste hoeveelheid belasting geheven over de auto.

Het is natuurlijk toegestaan om een schadeauto te importeren uit een ander land, maar dit importeren kan soms wel nadelen met zich meebrengen. Na het importeren van de auto, moet hij gekeurd worden door de RDW. Deze zal bepalen of de auto wel de weg op mag met de beschadigingen die hij heeft. Keurt de RDW de auto niet goed, dan krijgt de auto een WOK-status. Deze status houdt in dat de auto pas de weg op mag totdat alle beschadigingen zijn gerepareerd. Het is dus verstandig om bij het importeren van een schadeauto te kijken of de auto wel op de Nederlandse wegen mag rijden. Kan dit niet, dan krijgt de auto wellicht een WOK-status, wat veel geld en tijd kost.

Goed laten taxeren

Het is zeker handig om goed geïnformeerd te zijn als het gaat om schadeauto’s importeren uit andere landen. Als eerste is het belangrijk om de schadeauto goed te laten taxeren door een erkend taxateur. Zo wordt de waarde op objectieve wijze bepaald, op die manier wordt de juiste hoeveelheid belasting geheven over de auto.

Het is natuurlijk toegestaan om een schadeauto te importeren uit een ander land, maar dit importeren kan soms wel nadelen met zich meebrengen. Na het importeren van de auto, moet hij gekeurd worden door de RDW. Deze zal bepalen of de auto wel de weg op mag met de beschadigingen die hij heeft. Keurt de RDW de auto niet goed, dan krijgt de auto een WOK-status. Deze status houdt in dat de auto pas de weg op mag totdat alle beschadigingen zijn gerepareerd. Het is dus verstandig om bij het importeren van een schadeauto te kijken of de auto wel op de Nederlandse wegen mag rijden. Kan dit niet, dan krijgt de auto wellicht een WOK-status, wat veel geld en tijd kost.

Controleren auto pas in later stadium

Als laatste is het ook belangrijk om de beschadigingen van een auto pas te laten controleren als zowel de belastingdienst als de RDW de auto hebben goedgekeurd. Als de beschadigingen al zijn gerepareerd, voordat de belastingdienst de auto ziet, dan zal deze dienst de waarde van de auto hoger inschatten, en moet er dus ook meer belasting betaald worden.

20+ jaar ervaring met importeren van voertuigen

Een team van 12 werknemers helpt je om zorgeloos, voordelig en snel jouw auto, motor of camper te importeren.

65.000

Auto’s geïmporteerd

En niet alleen auto's. Wij importeren ook motoren, bedrijfsauto's en campers.

9.5

Door klanten beoordeeld

Meer dan 2900+ beoordelingen via een onafhankelijk systeem, Kiyoh.

Marktleider in Nederland

Met meer dan 20 jaar ervaring, zijn wij marktleider in Nederland.

Partners

Marlog Car Handling
VWE Automotive
RDW Erkent
TUV NORD
GTUE Hagen