Duitse auto’s staan bekend om hun degelijkheid, complete uitrusting en vaak lagere kilometerstanden dan vergelijkbare auto’s in Nederland. Maar het grootste voordeel zit in de prijs. Schadeauto’s worden in Duitsland vaak goedkoper aangeboden. Dat betekent dat je voor hetzelfde geld een jongere of luxere auto kunt kopen.
Een schadeauto is een voertuig dat schade heeft opgelopen door bijvoorbeeld een aanrijding, storm of hagel. In Duitsland worden auto’s vaak heel precies gecategoriseerd. Denk aan:
Het is belangrijk om deze begrippen goed te begrijpen. Soms lijkt een auto op het eerste gezicht een koopje, maar blijkt er sprake te zijn van structurele schade of eerdere reparaties die niet vakkundig zijn uitgevoerd.
Benieuwd hoeveel kosten jij kunt besparen met een importauto?
Wij berekenen gratis en vrijblijvend de laagst haalbare BPM!
Ontvang Gratis BPM & Import AdviesEen schade auto importeren uit Duitsland vraagt net iets meer voorbereiding dan een standaard import. Volg deze stappen om verrassingen te voorkomen:
Gebruik betrouwbare platforms met keurmerken, zoals mobile.de of autoscout24.de. Let goed op de schadeomschrijving, onderhoudshistorie en foto’s.
Dit heet in Duitsland vaak een ‘Gutachten’. Hierin staat vermeld welke schade is vastgesteld en wat de herstelkosten zijn.
Zeker bij een schadeauto is een onafhankelijke inspectie geen overbodige luxe. Dat kan achteraf veel ellende (en kosten) schelen.
Schadeauto’s mogen vaak niet op eigen kracht rijden. Regel een betrouwbare transporteur. Zorg ook voor het CvO (Certificaat van Overeenstemming) en de originele papieren.
Bij schadeauto’s wordt de BPM vaak lager berekend, omdat de dagwaarde van de auto daalt. Laat dit professioneel doen om er zeker van te zijn.
Een schadeauto moet goedgekeurd worden door de RDW. Zij controleren onder meer of de auto veilig is en of er sprake is van structurele schade.
Na goedkeuring en betaling van de BPM ontvang je je Nederlandse kenteken. Vanaf dan mag je de weg op.

Een veelgestelde vraag is: wat kost het om een schadeauto uit Duitsland te importeren? Het antwoord hangt af van meerdere factoren, zoals de aankoopprijs van de auto, het type schade (bijvoorbeeld zichtbaar, al gerepareerd of structureel), de transportkosten, de kosten voor de RDW-keuring, administratiekosten en de BPM. Ook de eventuele herstelkosten spelen mee, als de auto nog niet volledig is gerepareerd. Over het algemeen kun je met een schadeauto zo’n 20% tot 40% besparen ten opzichte van een schadevrije import. Zeker als je zelf handig bent of iemand kent die schade kan herstellen, kan dit financieel heel aantrekkelijk zijn.
Hulp nodig of heb je vragen?
Onze importadviseurs helpen je graag!
Wij berekenen gratis en vrijblijvend de laagst haalbare BPM. Binnen 24 uur in je mailbox.

Ja, mits je de juiste checks doet. Vraag altijd naar een schaderapport en laat de auto inspecteren voor je deze koopt.
Een onafhankelijke keuring in Duitsland of bij aankomst in Nederland geeft uitsluitsel over de kwaliteit van de reparatie.
Ja, zodra de auto is goedgekeurd door de RDW en op het Nederlandse kenteken staat, mag je ermee de weg op.
Een schadeauto kopen in Duitsland kan een slimme en voordelige keuze zijn. Importauto’s.nl helpt je om veilig, voordelig en zonder zorgen jouw volgende schadeauto te importeren.
Een team van 15 werknemers helpt je om zorgeloos, voordelig en snel jouw auto, motor of camper te importeren.





