Heb je een auto gekocht in het buitenland en wil je die in Nederland op een kenteken zetten? Dan kom je al snel terecht bij de vraag ‘Hoe moet ik de BPM-aangifte maken?’. Zonder een juiste BPM aangifte kun je geen Nederlands kenteken aanvragen.
Een logische vervolgvraag is: ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik niet te veel BPM betaal?’. Er zijn namelijk verschillende manieren om de BPM te berekenen en je hebt als consument altijd recht op de laagste uitkomst.
In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe het werkt, waar je op moet letten en hoe wij je kunnen helpen om slim en voordelig je BPM aangifte te doen.
BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze belasting betaal je bij de registratie van een auto in Nederland. Koop je een nieuwe auto bij de dealer, dan is de BPM al in de prijs verwerkt. Maar importeer je een auto uit het buitenland, dan moet je zelf de rest-BPM berekenen. Dit kan op verschillende manieren en hier is veel winst te behalen. Vervolgens moet deze berekening goed ingediend worden bij de Belastingdienst.
Bij een volledig nieuwe auto wordt de hoogte van de BPM bepaald door de CO2-uitstoot. Er geldt geen afschrijving: je betaalt de volledige bruto BPM. Ondanks dat kan het nog steeds aantrekkelijk zijn om een nieuwe auto te importeren, bijvoorbeeld omdat de aanschafprijs in het buitenland vaak lager ligt.
Bij een gebruikte auto wordt het interessanter. Dan mag je de bruto BPM verminderen met een afschrijvingspercentage. Hoeveel korting je krijgt, hangt af van de methode die je kiest voor de BPM berekening.
De Belastingdienst rekent standaard alleen op basis van leeftijd: hoe ouder de auto, hoe hoger de korting. Maar deze methode is niet altijd het meest voordelig. Denk aan het verschil tussen een auto met 30.000 kilometer op de teller of dezelfde auto met 150.000 kilometer – de waardedaling loopt in de praktijk niet gelijk op.
Daarom mag je ook de actuele handelswaarde gebruiken. Voor veel jonge auto’s levert dat een veel gunstigere BPM aangifte op.
Ontdek hoe wij jou helpen bij het importeren van je voertuig. Weten wat de kosten zijn en hoeveel jij kunt besparen met importeren? Wij berekenen het gratis en vrijblijvend voor je.
Bekijk onze voordelige importpakketten Ontvang gratis BPM adviesEr zijn meerdere manieren om de BPM te berekenen. Je mag altijd de methode kiezen die voor jou het voordeligst is. Enkele opties zijn:
Koerslijsten: vergelijk alle toegestane handelswaardes en gebruik de laagste waarde.
Historische BPM-tarieven: je mag rekenen met de tarieven die golden vanaf de datum van eerste toelating van de auto tot nu. Omdat deze tarieven bijna ieder jaar veranderen, kan dit veel voordeel opleveren.
Taxatierapport: bij schadeauto’s, exclusieve modellen of auto’s zonder koerslijst kan een taxatie zorgen voor een veel lagere BPM.
Het is dus niet altijd een kwestie van één simpele berekening. Een verkeerde keuze kan je honderden tot zelfs duizenden euro’s kosten.
De BPM hangt ook af van de originele catalogusprijs en de fabrieksopties. Door onze uitgebreide database met prijslijsten weten we exact welke pakketten en opties er in een bepaald jaar golden. Op deze manier kunnen we vaak dure opties samenvoegen in pakketten die gunstiger zijn voor de BPM.
In onze database vind je een actueel aanbod van meer dan 1 miljoen potentiële auto’s in Europa. Vervolgens kun je gaan filteren op jouw wensen en behoeften voor jouw droomauto.
Een BPM aangifte is niet ingewikkeld, maar toch kan er veel fout gaan. Het is eenvoudig als je de ‘dure’ methode aanhoudt en je te veel BPM betaalt. De berekeningen die specialisten kunnen maken zijn ingewikkelder, maar leveren vaak een veel lager BPM bedrag op.
De Belastingdienst helpt je niet om de goedkoopste manier te berekenen en online staan veel onjuiste of halve informatie over ‘trucs’ of ‘verborgen aftrekposten. Bij Importautos.nl doen we het anders. Wij berekenen gratis en vrijblijvend de BPM voor jouw auto via alle toegestane methodes. Zo weet je zeker dat je de laagst haalbare BPM betaalt.
BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Je betaalt deze belasting bij de registratie van een auto in Nederland. Als je een nieuwe auto bij een Nederlandse dealer koopt, is de BPM al in de prijs inbegrepen. Importeer je een auto uit het buitenland, dan moet je zelf een BPM aangifte doen bij de Belastingdienst voordat je een Nederlands kenteken kunt aanvragen.
Bij een nieuwe auto: BPM wordt berekend op basis van CO2-uitstoot; er is geen korting mogelijk. Bij een gebruikte auto: Je mag de BPM verlagen met afschrijving. Kies de methode die het voordeligst is: standaard leeftijdskorting, actuele handelswaarde, historische tarieven of een taxatierapport.
Ja. De BPM hangt soms af van de catalogusprijs en fabrieksopties. Door te kijken naar de officiële waarde van de opties en ze slim samen te voegen, kun je soms minder BPM betalen. Daarnaast schrijven opties harder af dan de auto zelf, dus meer opties betekent vaak een lagere BPM!
Een team van 15 werknemers helpt je om zorgeloos, voordelig en snel jouw auto, motor of camper te importeren.