Schadeauto’s worden vaak geïmporteerd, omdat je minder BPM hoeft te betalen over deze auto’s. Dit komt doordat de waarde van schadeauto’s lager is, waardoor ook de belasting die je moet betalen over de auto minder is.
Als je een schade auto wilt importeren, is het belangrijk om eerst goed te bekijken of het voordelig is om de auto te importeren. Hierbij kijk je naar hoeveel belasting je moet betalen en hoeveel je kunt besparen door een schadeauto te importeren. De hoeveelheid BPM die je betaalt, is verdeeld in verschillende gradaties. Hoe hoger de waarde van de auto, hoe meer BPM je moet betalen.
Het is verstandig om een schade auto goed te laten taxeren door een erkend taxateur voordat je de auto importeert. Zo wordt de waarde op een objectieve manier vastgesteld, en betaal je de juiste hoeveelheid BPM. Hier kunnen wij je bij helpen, doordat we een groot partnernetwerk hebben opgebouwd. Hieronder vallen ook taxateurs.
Het importeren van een schade auto uit het buitenland is toegestaan, maar kan soms nadelen hebben. Na import moet de auto gekeurd worden door de RDW. De RDW bepaalt dan of de auto de weg op mag met de schade die aanwezig is. Als de RDW de auto niet goedkeurt, krijgt de auto een WOK-status. Dat betekent dat de auto niet de weg op mag totdat alle schade hersteld is. Het is daarom belangrijk om vooraf te controleren of de schade auto zonder problemen op de Nederlandse wegen mag rijden. Anders kost het je later veel tijd en geld om de schade te repareren en de auto alsnog goedgekeurd te krijgen. Ook hierbij helpen we je graag wanneer je via ons een auto gaat invoeren met schade.
Laat de schade van de auto pas controleren nadat zowel de Belastingdienst als de RDW de auto hebben goedgekeurd. Als je de schade al hebt laten repareren voordat de Belastingdienst de auto heeft gezien, wordt de waarde van de auto waarschijnlijk hoger ingeschat. Dit betekent dat je uiteindelijk meer BPM moet betalen.
Bij een schade auto importeren is het dus slim om vooraf een goede inschatting te maken van de te verwachten BPM en bijkomende kosten. Wij adviseren je om een gratis BPM berekening aan te vragen, zodat je precies weet wat je kunt verwachten.
Wil je het importproces makkelijker maken? Kies dan voor een van onze voordelige importpakketten. Zo bespaar je tijd, voorkom je extra kosten en profiteer je van onze ervaring met het importeren van schadeauto’s.
Als laatste is het ook belangrijk om de beschadigingen van een auto pas te laten controleren als zowel de belastingdienst als de RDW de auto hebben goedgekeurd. Als de beschadigingen al zijn gerepareerd, voordat de belastingdienst de auto ziet, dan zal deze dienst de waarde van de auto hoger inschatten, en moet er dus ook meer belasting betaald worden.
Een team van 15 werknemers helpt je om zorgeloos, voordelig en snel jouw auto, motor of camper te importeren.
Ja, in principe kan dat, maar de auto moet voldoen aan de technische eisen van de RDW. Als de schade te ernstig is, krijg je geen goedkeuring om met de auto te rijden.
De BPM wordt berekend op basis van de waarde van de auto na schade. Daardoor betaal je vaak minder BPM dan bij een vergelijkbare niet-schade auto.
WOK betekent ‘Wachten Op Keuren’. Een auto met WOK-status mag niet de weg op totdat alle tekortkomingen zijn hersteld en de RDW de auto goedkeurt.
Je hoeft de schade niet te herstellen voordat je de auto invoert, maar de auto moet uiteindelijk wel goedgekeurd worden door de RDW om op de weg te mogen rijden.
Ja, dat kan. Maar het kan ingewikkeld zijn. Daarom kiezen veel mensen ervoor om een gespecialiseerd importbedrijf in te schakelen dat ervaring heeft met schadeauto’s en BPM-regels.