Stel: je hebt een auto gekocht in het buitenland en deze in Nederland ingevoerd. Dan wil je na afloop van de RDW keuring vaak zo snel mogelijk beschikken over het Nederlands kenteken. Hiervoor moet je alleen eerst nog wel BPM aangifte doen en vervolgens BPM betalen aan de Belastingdienst.

En als je een auto gaat importeren, wil je natuurlijk zo min mogelijk BPM betalen. Terecht! Maar hoe werkt dit nu eigenlijk?

Er zijn zes verschillende manieren om de BPM te berekenen en je hebt als consument het recht om de laagste haalbare uitkomst te gebruiken voor de BPM aangifte. Maar hoe kom je erachter of je daadwerkelijk zo min mogelijk betaalt?

In eerste instantie klinkt het logisch om hiervoor bij de Belastingdienst aan te kloppen. Echter, de Belasting helpt je niet bij het maken van een berekening! Bovendien scoort de Belastingtelefoon volgens de consumentenbond al jaren op rij een onvoldoende. Daar ga je dus niet veel wijzer van worden.

Daarom leggen wij je uit hoe je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk BPM betaalt.

Op internet vindt je veel informatie over BPM en wordt er vooral veel hulp aangeboden bij het maken van de BPM aangifte. Vaak wordt hierbij gesproken over ‘’verborgen aftrekposten’’ en ‘’handige trucs’’.  Maar heb je voor het maken van een BPM aangifte wel een trukendoos nodig?

Nieuw auto

Ga je een volledig nieuwe auto invoeren, dan bepaalt de CO2 uitstoot hoeveel BPM je betaalt. Bovendien betaal je de volledige BPM (bruto BPM), zonder dat er enige vorm van afschrijving mogelijk is. Onderaan de streep blijft overigens ook het importeren van een nieuwe auto in veel gevallen ontzettend interessant.

Gebruikte auto

In dit geval mag je de bruto BPM verminderen met een bepaald percentage. Hoe hoog dit percentage is, hangt af van de manier waarop de BPM wordt berekent. De standaard- en voorkeursmethode van de Belastingdienst schrijft puur af op basis van de leeftijd van de auto. Hoe ouder de auto, hoe meer BPM korting. Er wordt hierbij niet gekeken naar wat type auto het is.

Echter, het is gezien het prijsverschil logisch dat de afschrijving op een auto (zeker in de eerste jaren) anders verloopt bij een Audi Q7 dan bij een Ford Ka. Dit principe is ook van toepassing op de BPM. Voor jonge auto’s zijn er dan ook vaak mogelijkheden om lager uit te komen dan de standaard berekening van de Belastingdienst. Hiervoor kijken we niet alleen naar de leeftijd van de auto, maar naar de actuele handelswaarde.

Jouw voertuig importeren?

Ontdek hoe wij jou helpen bij het importeren van je voertuig. Weten wat de kosten zijn en hoeveel jij kunt besparen met importeren? Wij berekenen het gratis en vrijblijvend voor je.

Bekijk onze voordelige importpakketten Ontvang gratis BPM advies

BPM berekenen met handelswaarde

Om dit te kunnen doen moet je eerst alle toegestane handelswaardes (ook wel koerslijsten genoemd) vergelijken, omdat je hiervoor de laagste waarde mag gebruiken. Via deze methode zijn er dus al verschillende berekeningen mogelijk. Het percentage BPM afschrijving komt vervolgens tot stand door de verhouding tussen deze handelswaarde en de nieuwwaarde van de auto in Nederland. Vooral voor jonge auto’s kan dit aanzienlijk schelen in de BPM.

Historische of actuele BPM tarieven

Het afschrijvingspercentage wordt altijd berekend op basis van de bruto BPM. De onduidelijke uitleg op de website van de Belastingdienst wekt de indruk dat dit bedrag volledig afhankelijk is van de CO2 uitstoot van de auto, waardoor heel veel Nederlanders de mist in gaan bij het maken van de berekening en daardoor ten onrechte te veel BPM betalen.

Dit is echter alleen voor nieuwe auto’s het geval! Vanaf de datum eerste toelating van een gebruikte auto mag je tot en met het huidige jaar alle BPM tarieven gebruiken die in deze periode van toepassing zijn geweest. Omdat de BPM tarieven bijna ieder jaar wijzigen, kan het kiezen van het meest gunstige BPM tarief om op af te schrijven je veel geld schelen!

Slim omgaan met de uitrusting van de auto

Om de BPM te kunnen berekenen moet je precies weten wat er allemaal op en aan de auto zit. De uitrusting speelt namelijk een belangrijke rol in het berekenen van de BPM.

Wij beschikken over een gigantische database, waarmee we voor vrijwel iedere auto aan de hand van de datum eerste toelating de juiste prijslijst naar voren kunnen halen. Omdat bijna alle automerken jaarlijks bepaalde actie- en voordeelpakketten in de prijslijsten verwerken, hebben wij hier ook inzicht in. Zo kunnen we vaak dure opties bundelen in (voor de BPM gunstige) pakketten.

Taxatierapport

Dan zijn er ook nog auto’s waarvoor het interessant is om naast BPM aangifte een taxatierapport op te stellen. De auto wordt dan op een bepaalde waarde getaxeerd en aan de hand van deze waarde wordt de BPM berekend. In de volgende situaties kan een taxatierapport ervoor zorgen dat je (fors) minder BPM betaalt:

  • De auto heeft schade.
  • Het betreft een zeer jonge en exclusieve auto.
  • Van de auto is geen Nederlandse prijslijst bekend of de auto komt niet voor in de koerslijsten, waardoor er geen handelswaarde beschikbaar is.

Conclusie BPM aangifte

Door vooraf goed te onderzoeken via welke manier de BPM het laagste uitkomt, kun je bij het importeren van een auto veel geld besparen. Maar met tal van mogelijkheden en zaken waar je op moet letten wordt het je absoluut niet gemakkelijk gemaakt.

Wil je zeker weten dat je de laagst haalbare BPM in beeld hebt voor je auto? Wij maken voor iedere auto vooraf gratis en vrijblijvend BPM advies, waarbij we de BPM via alle toegestane manieren berekenen. Doe er je voordeel mee, we helpen je graag!

TIP VAN DE DAG!

Er is in Duitsland een groot aanbod van jonge ex-huurauto’s beschikbaar. Sta je op het punt om zo’n auto te kopen, let dan goed op! Je komt dan namelijk in aanmerking voor een extra BPM korting. Om hier ook daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken moet je dit wel onderbouwen in een speciaal hiervoor bedoeld waardebepalingsrapport.

BPM berekenen | Laat gratis de BPM berekenen voor uw auto!

20+ jaar ervaring met importeren van voertuigen

Een team van 15 werknemers helpt je om zorgeloos, voordelig en snel jouw auto, motor of camper te importeren.

65.000

Auto’s geïmporteerd

En niet alleen auto's. Wij importeren ook motoren, bedrijfsauto's en campers.

9.6

Door klanten beoordeeld

Meer dan 2900+ beoordelingen via een onafhankelijk systeem, Kiyoh.

Marktleider in Nederland

Met meer dan 20 jaar ervaring, zijn wij marktleider in Nederland.

Partners

Marlog Car Handling
VWE Automotive
RDW Erkent
TUV NORD
GTUE Hagen