Stijging import van jong gebruikte auto’s in 2019

Omdat de BPM en dus de nieuwe auto’s alsmaar duurder worden kiezen steeds meer particulieren en ondernemers ervoor om hun auto te importeren.

Al twee jaar op rij worden er rond de tweehonderdduizend (jong) gebruikte auto’s geïmporteerd. We kunnen wel stellen dat import razend populair is. Want dit jaar lijkt het erop dat we rond de 250.000 importauto’s uit gaan komen, een stijging van 9%.

 

Auto importeren uit buitenland interessanter

De gemiddelde consument heeft er echt geen baat meer bij om een nieuwe auto in Nederland te kopen omdat ze steeds duurder en duurder worden. Dit maakt het steeds minder interessant om deze aan te schaffen en stimuleert het ons om meer, vaak jong gebruikte, auto’s vanuit het buitenland te importeren. Vooral een auto importeren uit Duitsland wordt al populairder. Buiten Nederland kijken kan je dus veel besparen, mede doordat op jonge auto’s met een extra taxatie de BPM berekenen nog gunstiger kan uitpakken wordt het prijsverschil alsmaar groter en groter en zolang er niks verandert zal dit blijven toenemen.

BPM verlagingen in Nederland blijven uit

Het kabinet belooft ons al jaren de BPM te verlagen maar lijkt hun belofte niet na te komen om dit daadwerkelijk te realiseren. Jaar in jaar uit blijft de BPM stijgen en hierdoor wordt het ieder jaar weer minder aantrekkelijk en onbetaalbaar om in Nederland een nieuwe auto aan te schaffen. Bijna een kwart van alle geïmporteerde auto’s zijn jonge auto’s van de bouwjaren 2017 en 2018. Dit zijn vaak de “Jahreswagens” vanuit de fabrieksvestigingen in Duitsland die van bijna alle opties voorzien zijn, de historie is bekend en de auto is nog voorzien van fabrieksgarantie.

Auto importeren aantrekkelijk alternatief

Duidelijk dat import steeds meer een alternatief is voor nieuw. Dat zal in 2019 nog verder worden aangewakkerd door de gestegen nieuwprijzen als gevolg van de uitgebleven BPM compensatie voor de WLTP, die eerder per 1 januari 2019 was toegezegd en nu weer is uitgesteld naar 1 september. Door de WLTP wet hebben nieuwe auto’s een hogere CO2 uitstoot waardoor het BPM bedrag ook steeds hoger wordt. Van alle importauto’s lag de CO2 uitstoot gemiddeld 14 gram per kilometer hoger dan die van in Nederland nieuw verkochte auto’s. En toch was het BPM tarief van de importauto’s aantrekkelijker. Hierdoor kiezen steeds meer kopers voor een gebruikte auto uit het buitenland. 

Zelf ook een auto importeren uit het buitenland? Vind online uw droomauto en laat door ons direct vrijblijvend de BPM berekenen. Zo weet u snel of importeren ook voor u voordeel biedt en profiteert u bovendien van maximaal voordeel.

 

Bereken gratis de laagste BPM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu