BPM berekenen bereken direct gratis de laagst haalbare BPM

088-3450100 Gratis infolijn

BPM niet verder afgebouwd

De omzetting van de bpm naar motorrijtuigenbelasting (mrb) in de periode tot en met 2018 wordt dit najaar hoogstwaarschijnlijk stopgezet, meldt het Financieele Dagblad vandaag. Een groot aantal politieke partijen in de Tweede Kamer wil geen verdere stappen in deze fiscale manoeuvre. De omzetting maakte deel uit van de onlangs in de ijskast gezette wet Kilometerbeprijzing.

Volgens het Financieele Dagblad zijn in ieder geval CDA, PvdA, VVD en GroenLinks voor het stopzetten van de omzetting van bpm naar mrb. Tot stopzetten zal dit najaar kunnen worden besloten tijdens de parlementaire behandeling van het belastingplan 2011.

De wet Kilometerbeprijzing is na de val van het kabinet door de Tweede kamer controversieel verklaard. Bovendien heeft de de CDA-Tweede Kamerfractie afgelopen week haar steun voor het huidige voorstel van de heffing ingetrokken.

Vanaf 2009 is de bpm in jaarlijkse stappen van vijf procent verlaagd en de motorrijtuigenbelasting met vijf procent verhoogd. ‘Die omzetting moet stoppen’, aldus CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans. ‘Ze is onderdeel van de kilometerheffing. We zullen eraan werken dat de omzetting bij het volgende belastingplan niet wordt doorgezet. Het is een logisch gevolg van de keuze die wij als fractie hebben gemaakt.’
De PvdA-fractie wil de omzetting eveneens afbreken. Lia Roefs in het Financieel Dagblad: ‘Ons belangrijkste argument is dat de bpm nog steeds de beste mogelijkheden geeft om het wagenpark te vergroenen. Daarmee kun je meer differentiëren naar milieu-effecten dan met de motorrijtuigenbelasting. Die maakt alleen onderscheid in auto’s naar diesel of benzine en naar grootte.’
VVD-Tweede Kamerlid en fervent tegenstander van de kilometerheffing Charlie Aptroot is ook duidelijk tegen de omzetting: ‘Alles stoppen. Er is geen sprake van dat we ermee doorgaan. Dat is ondenkbaar voor ons.’
De VNA heeft gisteren nog laten weten het te betreuren dat de plannen in de ijskast staan. Directeur Renate Hemerik betreurt het vooral dat het nu nog een hele tijd kan duren voordat er voor het oplossen van het bereikbaarheidsvraagstuk en het eerlijker maken van de autobelastingen daadwerkelijk iets gebeurt. “Zakelijke automobiliteit is noodzakelijk voor de economische ontwikkeling. Nu al zitten de wegen verstopt en als de economie weer aantrekt wordt dit alleen maar erger. Als er niets gebeurt, neemt het aantal voertuigverliesuren de komende jaren enorm toe. Dat is aan ondernemend Nederland niet te verkopen!”, aldus Hemerik. (BL)

Financieel Dagblad – 22-03-2010

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Bekijk alle referenties

Waarom Importautos.nl?

  • 8 importadviseurs tot uw beschikking
  • Levering aan huis door heel Nederland
  • Exclusief partner van Autoweek
  • Altijd laagste BPM garantie
  • 12 jaar BPM / auto import ervaring
  • Geen risico, u betaalt ons achteraf

auto verkopen

Importautos.nl is bekend van:

importautos partners
importautos redbull

Aantal geïmporteerde auto's: