BPM berekenen bereken direct gratis de laagst haalbare BPM

088-3450100 Gratis infolijn

BPM 2018; wat gaat er veranderen?

2018 BPM berekenenMet het einde van dit kalenderjaar in zicht, stellen klanten ons steeds vaker de volgende vragen. ‘’Wordt de BPM in 2018 eindelijk afgeschaft?’’ en ‘’Wat verandert er op het gebied van BPM in 2018?’’. Maar vooral; ‘’Is het verstandiger om nog dit jaar een auto te importeren, of kan ik beter wachten tot begin 2018?’’.

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen zal de BPM ook in 2018 niet worden afgeschaft. Sterker nog; hier zal de komende jaren zelfs absoluut geen sprake van zijn. In de door het Ministerie van Financiën gepubliceerde Autobrief II staan immers de beleidsplannen op BPM gebied beschreven tot en met 2020. De volledige Autobrief vindt u hier: Autobrief II. Maar voorlopig hebben we dus gewoon nog met BPM te maken.

Maar wat verandert er dan wel?

Traditiegetrouw vinden er per 01-01-2018 namelijk een aantal wijzigingen plaats in de BPM regelgeving. Wij zetten de belangrijkste aandachtspunten en wijzigingen op een rij:

  • Het basistarief van de BPM is vorig jaar omhoog gegaan van € 175,- naar € 353,-. Deze zogenaamde vaste voet blijft in 2018 ongewijzigd.
  • De hoogte van de BPM blijft net als in 2017 afhankelijk van de CO2 uitstoot, verdeeld over 5 tariefschijven.
  • De BPM tarieven in de verschillende tariefschijven blijven in 2018 hetzelfde.
  • De tariefschijven worden echter aangescherpt, zodat auto’s eerder in een duurdere tariefschijf terecht komen.
  • Voor diesels geldt een aparte dieseltoeslag vanaf een CO2 uitstoot van 63 gr/km. Dit is in 2017 nog 65 gr/km.
  • Volledig elektrische auto’s met een CO2 uitstoot van 0 gr/km blijven vrijgesteld van BPM.
  • Het basistarief van € 353,- is in 2018 niet van toepassing voor PHEV’s (plug-in hybride auto’s). Voor dit soort auto’s geldt een aparte tabel met 3 tariefschrijven en andere BPM tarieven. Ten opzichte van de tarieven van 2017 zullen deze in 2018 iets omlaag gaan. Het werkelijke BPM verschil wat hier uit voort komt valt vrijwel te verwaarlozen.

Welke gevolgen heeft dit?

In de praktijk betekent dit dat vrijwel alle nieuwe auto’s ook in 2018 weer duurder worden. Afgaand op de laatste jaren was dit overigens wel te verwachten, omdat dit bijna ieder jaar het geval is. Maar dit is wederom slecht nieuws voor autoverkopers in Nederland. De verkoop van nieuwe auto’s loopt immers al jaren stroef als gevolg van deze jaarlijkse BPM verhogingen. Ook komend jaar zal dit er waarschijnlijk niet beter op worden, omdat steeds meer mensen de import van een auto als beter en goedkoper alternatief zien.

Wat betekent de BPM verhoging in 2018 voor een importauto?

Ook als je in het buitenland in 2018 een nieuwe auto koopt, krijg je te maken met deze BPM verhoging. Daar doe je nu eenmaal niets aan. Maar bij import van een jong gebruikte auto heb je hier helemaal niets mee te maken. Koop je bijvoorbeeld een auto met een eerste toelating in 2016, dan mag je bij import gebruik maken van de BPM regels die toen van kracht waren. Ook al ga je de auto pas in 2018 importeren! Op deze manier wordt het prijsverschil tussen een volledig nieuw auto en een jong gebruikte ieder alleen maar groter. Met vaak extreme prijsverschillen tot gevolg! Bovendien is er in Duitsland een gigantisch aanbod beschikbaar van auto’s met een eerste toelating in 2016 en 2017, waardoor het je eigenlijk wel heel makkelijk wordt gemaakt om veel geld te besparen op de aanschaf van een auto!

Conclusie:

Ben je van plan om binnenkort een nieuwe auto te importeren? Zoek dan naar een auto op voorraad en laat de auto nog voor het einde van het jaar op kenteken zetten! De BPM verhoging van 2018 blijf je op deze manier voor. Bovendien worden nieuwe auto’s die op voorraad staan bij Duitse dealers, tegen het einde van het jaar met forse kortingen aangeboden op internet! De komende weken wordt daarom een enorme run op nieuwe importauto’s verwacht.

En ben je op zoek naar een (jong) gebruikte auto? Dan kunnen we je gerust stellen. Je hoeft nu niet perse te haasten met aanschaf van een auto en ook komend jaar blijft het importeren van een auto ongekend interessant!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Bekijk alle referenties

Waarom Importautos.nl?

  • 8 importadviseurs tot uw beschikking
  • Levering aan huis door heel Nederland
  • Exclusief partner van Autoweek
  • Altijd laagste BPM garantie
  • 12 jaar BPM / auto import ervaring
  • Geen risico, u betaalt ons achteraf

auto verkopen

Importautos.nl is bekend van:

importautos partners
importautos redbull

Aantal geïmporteerde auto's: