fbpx

BPM in 2023: hierdoor worden auto’s in 2023 duurder

BPM 2023 duurder

In 2023 gaan de BPM-tarieven omhoog. Met andere woorden, u moet meer belasting gaan betalen voor een nieuwe auto met een verbrandingsmotor. In 2023 een nieuwe auto kopen (en importeren)? We leggen je hier uit wat BPM is en wat de gevolgen zijn voor uw portemonnee.

Wat is BPM?

Koop je een nieuwe auto, dan moet je belasting betalen. Heeft deze auto een verbrandingsmotor, dan betaal je niet alleen btw maar ook bpm aan de Nederlandse overheid. BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze BPM wordt berekent op basis van de CO2 uitstoot van de auto.

Koop je een nieuwe auto in Nederland dan wordt de BPM verwerkt in de verkoopprijs. Daarom kunnen auto’s in Nederland veel duurder zijn dan in bijvoorbeeld België of Duitsland. Waar ze helemaal geen BPM kennen. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe groter het prijsverschil. Niet gek dat auto importeren steeds populairder wordt.

Waarom bestaat er BPM?

BPM is door de Nederlandse overheid in het leven geroepen om de aankoop van vooral grote CO2-uitstotende auto’s te ontmoedigen. Om zo het Nederlandse wagenpark minder schadelijk voor het milieu te maken. Niks mis mee natuurlijk, maar dit zorgt er wel voor dat het aankoopbeleid van de Nederlandse autokoper wordt beïnvloed. Het loont namelijk (of beter gezegd: u wordt minder gestraft) om een auto aan te schaffen met een milieuvriendelijke aandrijving.

Hoe wordt de BPM berekend van een nieuwe auto in 2022?

Voor elke gram van het opgegeven CO2-uitstoot betaalt u BPM bij de aankoop van een nieuwe auto in Nederland. Het uiteindelijke BPM-bedrag wordt berekend op basis van verschillende tarieven verdeeld over een vijftal schijven.

Schijven en tarieven bpm in 2022 (benzine & diesel)

  • Vrijgesteld – 0 g/km CO2-uitstoot – 0 euro
  • Vaste voet – 376 euro (vanaf 1 g/km)
  • Schijf 1 – 1 tot 84 g/km – 1 euro/g
  • Schijf 2 – 85 tot 109 g/km – 62 euro/g
  • Schijf 3 – 110 tot 152 g/km – 137 euro/g
  • Schijf 4 – 153 tot 168 g/km – 224 euro/g
  • Schijf 5 – 169 g/km of meer – 448 euro/g

Voor een dieselauto betaal je een toeslag van 86,67 euro per gram, voor elke gram boven de 75.

Schijven en tarieven bpm in 2022 (PHEV)

  • Vaste voet – n.v.t
  • Schijf 1 – 1 tot 34 g/km – 24 euro/g
  • Schijf 2 – 35 tot 60 g/km – 85 euro/g
  • Schijf 3 – 61 g/km of meer – 204 euro/g

Bpm 2023: dit gaat er veranderen

We gaan in 2023 meer BPM betalen bij een gelijke CO2-uitstoot. De BPM-tarieven worden in 2023 op drie manieren duurder:

  1. Elke gram CO2-uitstoot wordt duurder. Enkele euro’s voor bovenste schijven, tot meerdere tientjes voor de onderste schijven.
  2. Het startbedrag, of de ‘vaste voet’, wordt verhoogd van 376 naar 400 euro.
  3. De indeling van de schijven worden aangepast. De schijfgrenzen gaan daarbij omlaag. Zo loopt de eerste schijf niet meer tot 84 gram, maar tot 82 gram.

We gaan nog maar heel weinig nieuwe personenauto’s met een dieselmotor zien met een Nederlands kenteken in 2023. Zo worden dieselrijders vanaf 2023 nog eens extra belast met een hogere toeslag van 94,30 euro per gram. En deze hogere toeslag gaat ook al eerder gelden, boven de 73 gram CO2-uitstoot.

Schijven en tarieven bpm in 2023 (benzine & diesel)

  • Vrijgesteld – 0 g/km CO2-uitstoot – 0 euro
  • Vaste voet – 400 euro (vanaf 1 g/km)
  • Schijf 1 – 1 tot 82 g/km – 2 euro/g
  • Schijf 2 – 83 tot 106 g/km – 68 euro/g
  • Schijf 3 – 107 tot 148 g/km – 149 euro/g
  • Schijf 4 – 149 tot 165 g/km – 244 euro/g
  • Schijf 5 – 166 g/km of meer – 488 euro/g

Voor een dieselauto betaal je een toeslag van 94,30 euro per gram, voor elke gram boven de 73.

Schijven en tarieven bpm in 2023 (PHEV)

  • Vaste voet – n.v.t
  • Schijf 1 – 1 tot 34 g/km – 26 euro/g
  • Schijf 2 – 35 tot 60 g/km – 91 euro/g
  • Schijf 3 – 61 g/km of meer – 217 euro/g

Rekenvoorbeeld BPM 2022 vs 2023

Stel u koopt een nieuwe auto met een benzinemotor en een CO2-uitstoot van 110 gram. Dan moet u zowel in 2022 als 2023 kijken naar de eerste drie schijven. We leggen het hieronder uit in een rekenvoorbeeld:

Rekenvoorbeeld BPM 2022

Benzinemotor 110 gram CO2-uitstoot

  • Vaste voet: 376 euro
  • 84 X 1 euro (schijf 1) = 84 euro
  • 25 X 62 euro (schijf 2) = 1550 euro
  • 1 X 137 euro (schijf 3) = 137 euro

Totaal komt de BPM in 2022 uit op 2147 euro.

Rekenvoorbeeld BPM 2023

Benzinemotor 110 gram CO2-uitstoot

  • Vaste voet: 400 euro
  • 82 X 2 euro (schijf 1) = 164 euro
  • 24 X 68 euro (schijf 2) = 1632 euro
  • 4 X 149 (schijf 3) = 548 euro

Totaal komt de BPM in 2023 uit op 2744 euro.

Hoe wordt de BPM van een importauto berekend?

Ook voor een importauto moet BPM betalen. Maar deze valt in de praktijk vaak een stuk gunstiger uit. Hierdoor kunt u veel geld besparen, omdat de aanschafprijzen van nieuwe auto’s in het buitenland vaak een stuk lager zijn. Ze kennen er immers geen BPM. Voor het berekenen van de laagste haalbare BPM kunnen 6 verschillende rekenmethodes worden gebruikt. Wilt u daarom zeker weten dat u straks de laagst haalbare BPM betaalt? Laat gratis de laagst haalbare BPM berekenen door Importauto.nl!

Bron: AutoReview.nl