BPM 2017; wat gaat er veranderen?
Je bent je al een tijdje aan het oriënteren op de aanschaf van een volgende auto. Ga je voor een nieuwe, of toch een jonge occasion? Al snel kom je er bij de keuze voor een jonge occasion achter dat er in Nederland niet zo gek veel te kiezen valt, maar dat de keuze op Duitse websites (Mobile.de, Autoscout24.de) oneindig lijkt. Herkenbaar?
Het is niets voor niets dat jaarlijks tienduizenden Nederlanders er voor kiezen om een auto te importeren. Duitsland wordt immers het occasion walhalla van Europa genoemd. Dit komt niet alleen door het ruime aanbod, maar ook door de scherpe prijzen en luxe uitgeruste auto’s.
Aan het einde van het jaar komt dan ieder jaar weer de volgende vraag terug; ga je nog dit jaar een auto importeren of is het financieel beter om te wachten tot volgend jaar?
Belangrijkste BPM veranderingen per 01-01-2017
Wij zetten daarom hierbij de belangrijkste BPM veranderingen op een rij. Per 01-01-2017 zal de Belastingdienst enkel voor nieuwe auto’s de volgende wijzigingen doorvoeren:
- Het basistarief van de BPM gaat voor iedere auto omhoog van € 175,- naar € 350,-.
- De hoogte van de BPM blijft net als bij de huidige regelgeving afhankelijk van de CO2 uitstoot, verdeeld over 5 tariefgroepen.
- De BPM tarieven gaan vanaf 01-01-2017 per groep iets omlaag. Per tariefgroep is dit een verlaging van slechts enkele euro’s.
- Daar tegenover staat dat alle tariefgroepen worden aangescherpt, zodat auto’s eerder in een duurdere tariefgroep terecht komen.
- Voor plug-in hybride auto’s gaat een afzonderlijke tabel gelden met behoorlijk hogere tarieven dan in 2016. Ook deze tarieven zijn CO2 uitstoot afhankelijk.
- Volledig elektrische auto’s met een CO2 uitstoot van 0 gr/km zijn vrijgesteld van de BPM.
Conclusie BPM in 2017
Per saldo zorgen deze veranderingen bij het overgrote deel van alle nieuwe auto’s tot een (vaak forse) BPM verhoging. Terwijl er voor occasions van 2016 en ouder feitelijk niets verandert. Het gevolg hiervan is het prijsverschil tussen een nieuwe auto in Nederland of een hele jonge uit Duitsland nog groter wordt!
Om een beter beeld te krijgen aan wat voor prijsverschil je dan moet denken gebruiken we een voorbeeld. De BMW 5-serie sedan is al jarenlang één van de meest populaire importauto’s. Op Mobile.de kwamen we de volgende auto tegen:
Deze auto is van juli 2016 en heeft 7.500 km. Typisch een auto die je in Duitsland heel veel ziet. Eerst rijdt een medewerker van de dealer een paar maanden met de auto. Vervolgens wordt de auto als occasion aangeboden inclusief Europese (fabrieks-)garantie en laag aantal kilometers. Tegen een hele aantrekkelijke prijs natuurlijk!
Als je deze auto importeert heb je aan het eind van de rit € 69.000,- betaald. Dit is inclusief BPM, transport en het op NL kenteken zetten van de auto. All-in dus. Bestel je deze auto (dezelfde uitvoering en dezelfde opties) nieuw in Nederland, dan betaal je € 95.000,-.
Dit soort prijsverschillen maken wij dagelijks mee en zijn de voornaamste reden dat er in Nederland steeds minder nieuwe auto’s worden verkocht. Want naast het bizarre verschil in prijs zijn er ten opzichte van een nieuwe auto weinig verschillen te vinden. Ja, op papier koop je een gebruikte auto, maar daar blijft het dan ook bij. Ons advies: profiteer ervan!
Heb je ook een auto gevonden en ben je benieuwd naar de bijkomende kosten? Wij helpen je graag verder met een gratis BPM advies! BPM berekenen?