BPM nieuws; wat is er veranderd in 2021?

Hoe ziet de BPM situatie eruit wanneer u in 2021 een auto wilt importeren? Tijd voor een blik op de meest actuele situatie:

Is de BPM hoger of lager geworden?

NIEUWE AUTO: De bedoeling van de regering dat de BPM op een nieuwe auto die u in Nederland koopt gelijk is gebleven ondanks de hogere CO2 uitstoot is niet uit gekomen in de praktijk. In werkelijkheid is dit alleen het geval bij auto’s met een bijzonder milieuvriendelijke techniek. Gemiddeld gezien is de nieuwprijs in Nederland dan ook gestegen met als oorzaak een hogere BPM.

GEBRUIKTE AUTO: Dit heeft echter weer een positief effect voor gebruikte (import)auto’s. Het voordeel van deze hogere nieuwprijs in Nederland is dat we bij import van een gebruikte auto de BPM sneller & meer af kunnen schrijven. Dat betekent dus een GROTERE BPM KORTING bij het importeren van een auto in 2021 dan dat we in 2020 nog aan konden bieden.

Maar wat is er nu precies veranderd; wat is WLTP en wat moeten we er mee?

Nederland heeft per 1 juli 2020 besloten om een nieuwe CO2-testmethode te gaan gebruiken voor de bepaling van de BPM op een nieuwe auto. Dit met de doelstelling om de werkelijke CO2 uitstoot van een auto zo goed mogelijk te kunnen bepalen. Deze nieuwe methode wordt de WLTP methode genoemd. WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure.

De oude testmethode (NEDC) voor de vaststelling van de CO2-uitstoot kende tekortkomingen, waardoor de CO2-uitstoot in de praktijk vaak hoger was dan in de test gemeten uitstoot. Met als bekendste voorbeeld natuurlijk het wereldwijde Volkswagen dieselschandaal. Daarom is er een nieuwe testmethode ingevoerd die voor de gehele EU van toepassing is.

Helaas heeft de belastingdienst de standaard BPM formule per 01-01-2021 nog scherper ingezet waardoor de BPM op een nieuwe auto in 90% van de gevallen in 2021 hoger uitvalt dan in 2020 het geval was. Maar zoals hier boven al gezegd geeft dit wel extra voordelen bij de import van een gebruikte auto; het gat tussen een nieuwe auto kopen in Nederland en een jonge gebruikte importeren is alleen maar groter geworden.

Hoe kun je hier het beste mee omgaan?

‘’Maar dan wordt het prijsverschil met een nieuwe auto wel heel erg groot?’’

Dat klopt helemaal. Op deze manier bespaar je duizenden euro’s ten opzichte van een nieuwe auto in Nederland. In het hogere segment zelfs tienduizenden euro’s. We merken dat veel autokopers hier de laatste weken het fijne van willen weten, want we krijgen hier veel vragen over. Hoe werkt dit? Wat betaal ik dan onderaan de streep voor zo’n Duitse auto? En kunnen jullie mij hierbij helpen?

Onze verwachting is dan ook dat er de komende maanden ontzettend veel extra auto’s geïmporteerd gaan worden. Ben je zelf ook toe aan of op zoek naar een andere auto? Wij voorzien je in ieder geval graag van informatie en advies, en kunnen vrijblijvend de BPM berekenen!

Menu