Dit zijn de 5 meest geïmporteerde auto’s
Steeds meer mensen kennen de financiële voordelen van het importeren van een auto. Het aantal geïmporteerde auto’s zit jaarlijks in de lift, maar welke auto’s zijn nu het populairst om te importeren uit het buitenland? Dit zijn de 5 meest geïmporteerde modellen!

1. Volkswagen Golf
De Volkswagen Golf is veruit de meest ingevoerde auto (9.843 stuks in 2018). Het model kent een rijke historie: de 1e generatie komt uit 1974 en daarvan zijn maar liefst 6.799.900 exemplaren geproduceerd. In de jaren daarna volgden andere succesvolle generaties en nog steeds is de Golf zeer geliefd. De Golf van nu (generatie 7, 2012-2020) is een auto dat staat voor degelijkheid, praktische buitenafmetingen en moderne techniek. Vanbuiten meet de hatchback 4.255 mm in lengte, 1.799 mm in breedte en 1.452 mm in hoogte.
Er zijn diverse aandrijflijnen leverbaar: van benzine tot diesel en van plug-in hybride tot volledig elektrisch. Ook mogen we een aardgasvariant niet vergeten. Het benzinegamma loopt uiteen van een 1,0-liter TSI voor de zeer zuinige Bluemotion-uitvoering tot een 2,0-liter TSI voor de sportieve Golf R. Qua dieselmotoren kun je kiezen voor een 1,6-liter TDI of 2,0-liter TDI. Wie gedeeltelijk of volledig elektrisch wil rijden, kan kiezen voor de Golf GTE of e-Golf.

2. Volkswagen Polo
Een tweede, veelal geïmporteerde Volkswagen is de Polo. Hiervan zijn in 2018 8.673 exemplaren naar Nederland gehaald. De Volkswagen Polo is een auto in de compacte klasse, waarvan 6 generaties bestaan. De 1e generatie werd in 1975 geïntroduceerd en diende als ‘goedkopere’ variant van de Audi 50. De tijden zijn veranderd en inmiddels heeft de Polo een eigen gezicht. Vanwege zijn degelijkheid, rijke uitrusting en compacte afmetingen is het eerder een ‘mini-Golf’. Hij meet 4.053 mm in lengte, 1.751 mm in breedte en 1.461 mm in hoogte.
De Volkswagen Polo is leverbaar met motoren op benzine, diesel en aardgas. Het benzineaanbod omvat de 1,0-liter MPI (65-80 pk), de 1,0-liter TSI (95-115 pk) en de 2,0-liter TSI (200 pk) voor de Polo GTI. Daarnaast biedt Volkswagen een 1,6-liter TDI-dieselmotor (95 pk) en een schone 1,0-liter TGI (90 pk).

3. Renault Captur
De compacte SUV wordt steeds populairder en dat is ook merkbaar op de importmarkt. De Renault Captur is het meest in trek, waarvan 4.371 exemplaren werden geïmporteerd in 2018. De marktlancering van de 1ste generatie vond plaats in 2013. Het model heeft een hippe uitstraling, vanwege de verschillende kleurcombinaties, en biedt een hogere instap. Desondanks kent de auto compacte buitenafmetingen: 4.227 mm in lengte, 1.797 mm in breedte en 1.576 mm in hoogte.
De Captur is technisch gebaseerd op de Renault Clio. Dit betekent dat hij gebruikmaakt van dezelfde motoren. De Renault Captur wordt geleverd met keuze uit drie benzineversies en drie diesels. Je kunt kiezen voor de TCe 90 (90 pk), TCe 120 (120 pk) en TCe 120 EDC (120 pk). Op dieselgebied omvat het aanbod een dCi 90 (90 pk), dCi 90 EDC (90 pk) en dCi 110 (110 pk). EDC staat bij Renault voor ‘Efficient Dual Clutch’ en betekent een automaat met dubbele koppeling.

4. Nissan Qashqai
Een andere compacte SUV, die vaak wordt geïmporteerd, is de Nissan Qashqai. In 2018 werden er 3.644 stuks in Nederland verwelkomd. Daarmee staat dit model qua aantallen op de vierde plek. De Qashqai wordt gezien als de grondlegger van de ‘compacte SUV’. Het model werd al in 2007 geïntroduceerd en bereikt, vanwege zijn stoere looks en betaalbare prijs, een groot publiek. Tevens behaalde de Nissan Qashqai destijds de hoogste score voor volwassenen veiligheid in de Euro NCAP-crashtest.
Inmiddels is de 2e generatie een feit (sinds 2014) en kreeg de auto in 2017 een grote update. Sindsdien is de Nissan Qashqai leverbaar met een nieuwe 1,2-liter benzinemotor, die samen met Renault is ontwikkeld. Een tweede optie voor wie benzine wil rijden, is de 1,6-liter benzinevariant. Dieselrijders zijn aangewezen op de 1,5-liter dCi en 1,6-liter dCi.

5. Renault Clio
We sluiten de top 5 meest geïmporteerde auto’s af met de Renault Clio. Dit model is op de markt sinds 1991 en inmiddels staat de teller op 5 generaties. Van generatie nr.4 zijn in Nederland 3.478 exemplaren ingevoerd. Dat is een hoog aantal, maar wat maakt de Clio zo populair? Het antwoord is zijn eigenzinnige looks, hippe kleurcombinaties en zuinige motoren.
Het motoraanbod is overzichtelijk. De basismotorisering is de 0,9-liter TCe driecilinder met 90 pk. Wanneer je meer vermogen wil, kun je kiezen voor de 120 pk sterke 1,2-liter TCe-benzinemotor. Heeft een Clio met een efficiënte dieselmotor jouw voorkeur? Kies dan voor de 1,5-liter dCi 90 of 1,5-liter dCi 110. Deze dieseluitvoering wordt vooral geprezen vanwege zijn gunstige, gemiddelde brandstofverbruik van 3,4 liter/100 km.
Wil jij een auto importeren?
Heb jij plannen om een auto te importeren? Bij Importautos.nl bieden we alle denkbare ondersteuning bij de invoer van een auto. Van BPM-berekening tot BPM-aangifte en van aankoopbemiddeling tot transport.
Bekijk hier direct onze drie importpakketten!
Bron: Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2019 – 2020 van de Bovag en RAI Vereniging